Author Topic: aircraft.cfg szerkesztése  (Read 13735 times)

Offline tsGucci

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4.538
    • LHSimulations
aircraft.cfg szerkesztése
« on: September 08, 2009, 15:44:00 PM »
A Kósa Gergely jóváhagyásával :  :)

Sziasztok,

Tobben kerdeztek, hogyan lehet gep parametereket szerkeszteni. A gep mappajaban Notepad-dal kell megnyitni az aircraft.cfg allomanyt, majd itt atirni a megfelelo ertekeket. Nem terek ki minden parameterre, csak a fontosabbakat irom le.

A cfg-ben jobbara angolszasz mertekegysegeket hasznalnak (brrr); alljon itt par atszamitas:
1 ft (lab) = 0.3 m
1 sq ft (negyzetlab) = 0.09 m2
1 cu ft (koblab) = 0.028 m3 = 28 liter
1 sq in (negyzet-inch) = 6.5 cm2
1 cu in (kob-inch) = 16 cm3
1 lb (font) = 0.45 kg; 2240 lb = 1 tonna
1 slug = 14.6 kg
1 slug*ft2 = 1.3 kg*m2
1 ft*lb (lab-font) = 1.35 Nm
1 psi (font per negyzet-inch) = 70 mbar


Azonosito resz

A [fltsim.x] alatti bejegyzesek kozlik a FS-vel, hogy milyen geprol van szo, es honnan olvassa be az adatait. Ha ugyanannak a gepnek tobb valtozata van (pl tobb festes), akkor a megfelelo szamu egyseg van (fltsim.0, fltsim.1, fltsim.2... a szamok mindig 1-gyel novekednek; nem szabad 2x eloforduljon ugyanaz a szam); igy egy cfg-vel tobb gepre (pl tobb festesre, altipusra) is hivatkozhatunk.

title - egyedi azonosito; nem lehet a FS-ben ket kulonbozo gep, melynek ugyanaz a title sora

sim - a gep mappajaban talalhato .air file neve. Ez a file tartalmazza egyebkent a gep reszletes repulesi es teljesitmeny parametereit; szerkesztesehez kulon program szukseges

model, panel, sound, texture - mely mappakbol olvassa be a modellt, muszerfalat, hangot es festest. Peldaul:
'sound=' eseten a 'sound' mappabol olvassa be a hangot
'sound=cfm' eseten a 'sound.cfm' mappabol olvassa be a hangot

description - szoveges leiras mely megjelenik a FS gep valasztas menujeben; a kocsivissza karaktert '\n' jeloli
Megjegyzes: a szoveges adatokat nem kotelezo idezojelek koze tenni (me'g akkor sem, ha a default gepeknel ugy van)

ui_manufacturer, ui_type, ui_variation - gyarto, tipus, valtozat (festes) neve

atc_id, atc_airline, atc_flight_number, atc_heavy - lajstrom, legitarsasag neve, jaratszam, heavy (FS beepitett ATC hasznalja)

kb_checklists, kb_reference - mely htm/txt allomanyokat jelenit meg a kneeboard-on checklist es referencia gyanant


A [General] alatti bejegyzesek tovabbi informaciot tartalmaznak, viszont minden valtozatra ervenyesek:

performance - szoveges leiras a gep teljesitmenyerol; a kocsivissza karaktert '\n' jeloli

atc_type, atc_model - gep gyarto es tipus, melyet a FS beepitett ATC hasznal


Tuning

A [flight_tuning] resz alatt egyszeruen, gyorsan, barbar modon lehet 'tuningolni' a gep repulesi parametereit (hatasfok, stabilitas), anelkul hogy a fizikai parametereket valtoztatnank. Az alap ertek mindegyiknel '1'; ettol 0.1-gyel eltero ertek 10% novekedest / csokkenest jelol. Peldaul az emeloerot novelem 25%-kal:
cruise_lift_scalar = 1.25

Az itt szereplo bejegyzesek:
cruise_lift_scalar - emeloero; novelni kell, hogy magasabban es gyorsabban repuljon
parasite_drag_scalar - lassito ero a levegovel valo surlodas miatt (ha gyorsabban repulsz, nagyobb lesz); az ertekeket csokkenteni kell, hogy nagyobb sebesseget erj el
induced_drag_scalar - lassito ero az emeloero miatt (ha jobban emeled a gepet, nagyobb lesz)
*_effectiveness - a kormanyfeluletek hatasfoka
*_trim_effectiveness - a kormanyfeluletek trim-jenek hatasfoka
*_stability - stabilitas (ha tul nehezkes a gep, csokkenteni kell; ha tul oszcillal, akkor novelni; lasd me'g alabb a tehetetlensegi nyomatekoknal is)


Tomeg es terheles

Ezt a [weight_and_balance] resz tartalmazza:

empty_weight - ures tomeg fontban; 1 tonna = kb 2200 font

max_gross_weight - legnagyobb megengedett tomeg

reference_datum_position - referencia pont koordinatai
Koordinatakat mindig labban kell megadni, a sorrend hosszanti - harant - fuggoleges (x, y, z)
Peldaul '15.0, 3.0, 2.0' azt jeloli, hogy a referencia ponttol 15 lab a gep 'eleje' fele, 3 lab a gep 'jobb oldala' fele, es 2 lab 'felfele'
Negativ elojelek ezekkel ellentetes iranyokat jelolnek (hatra, balra, lefele)

empty_weight_CG_position - az ures gep sulypontjanak koordinatai a referencia ponthoz viszonyitva

max_number_of_stations - max hany kulonbozo helyet fogsz meghatarozni a terhelesnek

station_name.x, station_load.x - terhelesek nevei, sulya, helyzete (a referencia ponttol); a szamozas 0-tol kezdodik; peldaul:
station_name.0 = Pilot
station_load.0 = 170.0, 46.3, -1.5, -1.0
(= 170 font; 46.3 lab a gep 'eleje' fele, 1.5 lab a gep 'bal oldala' fele, 1 lab 'lefele')

Tehetetlensegi nyomatekok ures gep eseten:
empty_weight_pitch_MOI - a haranttengely menten
empty_weight_roll_MOI - a hosszanti tengely menten
empty_weight_yaw_MOI - a fuggoleges tengely menten
empty_weight_coupled_MOI - a hosszanti ES fuggoleges tengely menten (altalaban zero)
A nyomatekok kiszamitasahoz bonyolult matematikai kepletek vannak, melyeket itt nem fogok targyalni. Eleg az hozza, hogy minel nagyobbak ezek az ertekek, annal 'nehezkesebb'; minel kisebbek, annal 'furgebb' lesz a gep az adott tengely menten. Peldaul ha a gep orrat tul lassan lehet emelni, a pitch_MOI-t csokkenteni kell; ha igencsak oszcillal, akkor novelni kell. A mertekegyseg egyebkent slug*ft2.


Hajtomu

Az altalanos adatok (hany motor van, hol...) a [generalenginedata] alatt vannak.

engine_type - a kovetkezo ertekeket veheti fol: 0 = dugattyus, 1 = sugarhajtasu, 2 = nincs motor (pl vitorlazok, sarkany), 3 = helo-turbine, 4 = raketa, 5 = turboprop. Ezek mindegyikehez kulonbozo tovabbi parameterek tartoznak; lasd lennebb. Megjegyzes: FS-ben egy gepnek csak azonos hajtomuvei lehetnek (mindegyik ugyanolyan tipusu es teljesitmenyu). Vagyis nem szimulalhatoak valosaghuen az egyszerre tobbfele motorral ellatott gepek; pl a Trident 3 ahol a kozepso hajtomu tipusa es teljesitmenye elter a tobbitol; vagy az AN-24RV aminel ket turboprop melle van egy seged-gazturbina)

engine.x - a hajtomuvek pozicioi a referencia ponttol szamitva, a szamozas 0-tol kezdodik, peldaul:
Engine.0 = 1, -16.1, -3.2
Engine.1 = 1, 16.1, -3.2

thrustanglepitchheading.x - a propeller vagy kiaramlo gaz iranya (altalaban 0, vagyis a motor 'parhuzamos' a gep torzsevel)

min_throttle_limit - a gazkar also allasa; dugattyus motornal 0, gazturbinanal negativ az ertek (mely a sugarfordito mukodeset jeloli; pl -0.25 azt jelenti, hogy sugarforditasnal a motor a toloero 25%-at fejti ki az ellentetes iranyban)

fuel_flow_scalar - uzemanyag fogyasztasanak barbar 'tuningja'; 1-nel alacsonyabb erteknel kevesebb, 1-nel nagyobb erteknel tobb uzemanyagot fogyaszt, mint kellene (pl 0.9 azt jelenti, hogy 10%-kal kevesebbet)

master_ignition_switch - van-e gyujtaskapcsolo (szukseges-e bekapcsolni a gyujtast inditashoz; benzines motoroknal van)

max_contrail_temperature - homerseklet (celsiusban), melynel a kondenzcsik megjelenik; alap erteke -39


A [piston_engine] szakasz a dugattyus motor tovabbi tulajdonsagait irja le, ha a gepnek ilyen motorja van (engine_type=0), ez alatt a kovetkezo parameterek vannak:

number_of_cylinders - hengerek szama
cylinder_displacement - hengerurtartalom hengerenkent kob-inchben; 1 kob-inch = 16 kobcenti
compression_ratio - suritesi arany
max_rated_rpm - legnagyobb fordulatszam
max_rated_hp - max teljesitmeny loeroben; ezt kell novelni, hogy erosebb legyen a gep
cooling_type - hutes; 0 = leghuteses, 1 = vizhuteses
turbocharged - van-e turbofeltolto
power_scalar - teljesitmeny barbar 'tuningja'; pl 1.5-os ertek = 50%-kal erosebb motor


Hasonlokeppen van megfelelo [turboprop_engine] es [jet_engine] szakasz a turboprop illetve sugarhajtasu gepeknel, de ezek alatt csak a power_scalar tuning talalhato; a tobbi a [turbineenginedata] alatt lesz leirva (lasd lennebb). Turbopropok eseten me'g elofordulhat itt a maximum_torque parameter, ez a max nyomatek lab-fontban; 1 lab-font = 1.35 Nm.


A [propeller] szakasz a legcsavarra vonatkozik dugattyus es turboprop gepek eseten.

propeller_type - legcsavar tipusa: 0 = valtozo allasszogu; 1 = fix allasszogu
propeller.x - legcsavar koordinatai (ha nem ugyanott vannak, ahol a motor; ld Wright Flyer cfg-je)
number_of_propellers - legcsavarok szama hajtomuvenkent (ld Wright Flyer cfg-je)
engine_map - melyik motor melyik legcsavart hajtja (ha nem trivialis; ld Wright Flyer cfg-je)
propeller_blades - hany lapatja van a legcsavarnak
propeller_diameter - legcsavar atmeroje labban
propeller_moi - legcsavar tehetetlensegi nyomateka; ha gazadasnal a fordulatszam tul lassan emelkedik es fel-le oszcillal, ezt az erteket kisebbre kell venni
prop_tc - ido konstans
prop_*_available - vannak-e a legcsavarnak bizonyos funkcioi (lehet-e szinkronizalni, jegteleniteni, vitorlaba allitani stb)
beta_min, beta_max - min/max allasszogek valtozo allasszogu legcsavarnal (pl 10 es 50)
minimum_on_ground_beta - min allasszog a foldon (pl 1)
minimum_reverse_beta - legnagyobb allasszog prop reverse-nel (pl -20)
fixed_pitch_beta - allasszog fix legcsavarnal
beta_feather - allasszog vitorlaba allitasnal (pl 85)
min_gov_rpm - legkisebb motor-fordulatszam
gear_reduction_ratio - motor-legcsavar fordulatszam-hanyada
pelda dugattyus motorra:
  min_gov_rpm=800
  gear_reduction_ratio=1
pelda turboprop motorra:
  min_gov_rpm=25500
  gear_reduction_ratio=17.6
thrust_scalar - huzoero barbar 'tuningja'


A [turbineenginedata] a gazturbinakra (turboprop, jet) vonatkozik es a kovetkezoket tartalmazza:

fuel_flow_gain - ezt tudom mi, csak nem tudom, hogy van magyarul
inlet_area - beomlonyilas felulete negyzetlabban
rated_N2_rpm - N2 kompresszor legnagyobb fordulatszama
static_thrust - a hajtomuvek max toloereje fontban (az osszesnek; nem darabonkent); ezt kell novelni, hogy erosebb legyen a gep
afterburner_available - van-e utanegeto
reverser_available - van-e sugarfordito
thrustspecificfuelconsumption - toloerotol fuggo fajlagos uzemanyag fogyasztas; az uzemanyag aramlasanak (font per ora) es a toloero (font) hanyada. Peldaul ha az ertek 0.4, akkor 20000 font toloeronel 20000 * 0.4 = 8000 font (kb 3.5 tonna) uzemanyagot fogyaszt orankent. Az osszes hajtomu fogyaszt egyszerre ennyit; nem darabonkent.


Osszefoglalva, egy gepnek a kovetkezo szakaszok irjak le a hajtomuveit:
dugattyus: [generalenginedata] + [piston_engine] + [propeller]
turboprop: [generalenginedata] + [turbineenginedata] + [turboprop_engine] + [propeller]
sugarhajtasu: [generalenginedata] + [turbineenginedata] + [jet_engine]


Elektromos rendszer

Az [electrical] tartalmazza a gep elektromos rendszerenek parametereit. A legtobb gepnek van akkuja, emellett pedig generator / alternator minden motorhoz. Ezeket a kovetkezo valtozok irjak le:

max_battery_voltage - akku legnagyobb feszultsege voltban (pl 24 V)
generator_alternator_voltage - generator / alternator altal eloallitott feszultseg
max_generator_alternator_amps - legnagyobb generator / alternator aramerosseg

Ezutan felsorolja a fogyasztokat, a sorok altalanos formaja:
fogyaszto = busz, mennyit fogyaszt (amper), feszultseg ami kell a mukodeshez (volt)
peldaul:
autopilot=0,5,17
marker_beacon=1,2,9.5

A 'busz' a kovetkezo ertekeket veheti fol:
0 - main bus (a legtobb dolog ide van kotve)
1 - avionics bus (csak akkor mukodik, ha az Avionics be van kapcsolva)
2 - battery bus (mindig az akkut hasznalja; generatorrol nem megy)
3 - hot battery bus (mindig az akkut hasznalja, me'g akkor is, ha a Master kapcsolo ki van kapcsolva)
4-7 - gen bus (csak akkor mukodik ha az 1-4 motorok generatorai / alternatorai mukodnek; elemrol nem megy)

Megjegyzes: a FS alapbol nem szimulalja az APU-t, igy ha nem jar a hajtomu, az akku elobb-utobb lemerul (ilyenkor ujra kell tolteni a gepet). Van egy trukk a vegtelenitett akkuhoz; az [electrical] reszhez adjuk hozza a kovetkezo sort:
electric_always_available=1


Nezopont

A [views] hatarozza meg, hol van a pilota nezopontja belso nezetben.

eyepoint - helyzet a referencia ponttol (reference_datum_position) szamitva

zoom - zoom (alaperteke 1)


Pitot cso

A [pitot_static] alatt ket bejegyzes van:

vertical_speed_time_constant - milyen gyorsan reagal a VSI az emelkedes / sullyedes megkezdesekor. '0' eseten a VSI nem mukodik. Alacsony ertekeknel (0.1 - 0.5 kozott) a muszer lassan reagal. Magas ertekeknel (10 folott) azonnali a reakcio. Az alap ertek 2.

pitot_heat - pitot cso melegites hatasfoka (0 - nem mukodik, 1 - alap ertek)


(kesobb folytatom)

Lima Hotel Simulations - Flight Simulator scenery design for Hungary

Offline tzotyu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 22
    • Kamov.hu
Re:aircraft.cfg szerkesztése
« Reply #1 on: June 15, 2010, 16:47:51 PM »
Sziasztok!
Nem akartam egyel?re új témát létrehozni  a kérdésemnek, ezért ide írok.
Páran biztosan ismeritek a Németh Design Kamov Ka-26-os modelljét. Úgy érzem sok részlet nem került a helyére. Ilyen például a gép mozgása (bár ez viszonylag t?rhet?), indítása, a rotorfék, és a hang dinamikája.
A kérdésem, hogy lehetséges ezeket utólag javítani, belenyúlva az eredeti modellbe? (Természetesen magán céllal a jogi dolgok miatt!)

Köszönöm!
Üdv.: Timár Zoltán

Offline szityu161

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 15
Re: aircraft.cfg szerkesztése
« Reply #2 on: April 24, 2012, 19:14:13 PM »
Sziasztok!
Én meg arra lennék kíváncsi hogy miért van az hogy ha egy repül?t, helikoptert beleteszek az SX-be akkor hiányzik a fele textúrája a gépnek?  Persze mindent a megfelel? helyére másolok.

Offline m814

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1.459
Re: aircraft.cfg szerkesztése
« Reply #3 on: April 24, 2012, 19:19:11 PM »
Ha DirectX 10 módban futtatod az FSX-et  az rengeteg anomáliát okozhat.Felejt?s!
Viszont ha DirectX 9 ben is hasonlók történnek vagy a VGA driver a hunyó, vagy mégsem csinálsz valamit jól a textúrák berakásánál.

Lima Hotel Simulations - Flight Simulator scenery design for Hungary
By NASA: MOS-8500 0,985@1,023Mhz, VIC-II 320*200 16 colour,65,536 Kbyte,Datasette 300

Offline szityu161

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 15
Re: aircraft.cfg szerkesztése
« Reply #4 on: April 25, 2012, 19:26:49 PM »
Akkor DX10 felejt?s. Mondjuk sokkal szebbnek nem találtam dx10-ben, szinte egyáltalán. Most újratelepítem az egész rendszert, legfrissebb mindenségekkel, tudom nvidia drivernél nem mindig a legfrissebb a legjobb, már kiderült párszor,  de hátha. Még egy megjegyzés. Volt rá példa hogy hivatalos kiegészít? repül?jének csak a tiszta szürke modellje volt látható, tehát róla is hiányzott a b?r!
FSX-hez érdemes használni a REX-et? Csak mert egyszer kipróbáltam, telepítés után megadtam az elérési útvonalakat amiket kért, de semmit nem változott az egész.