Author Topic: 737 EFIS panel  (Read 10488 times)

Offline tsGucci

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4.538
    • LHSimulations
737 EFIS panel
« on: March 14, 2011, 21:04:11 PM »
HAVAR alias vabubus István levele:
Quote
Tisztelt Bíróság!

November 18-i végzésében, ahelyett, hogy megfékezte volna elhatalmasodó, már-már fékezhetetlenné váló vágyaimat, arra ítélt, hogy további egységeket építsek…
Hát tessék! Meg lett az eredménye… Az EFIS egység.
Persze…, értem én a Tisztelt Bíróság nevelési módszereit… Úgy gondolták, hogy nem a tiltás, hanem a nehézségek fognak lefékezni, eltántorítani, a helyes útra visszafordítani… ?
Hát, nem…
A „kirendelt” nevel?tisztem, Balaton Józsi, mint mindig, igazgatta lépteimet, és fékezhetetlen agyvelejével, segít?készségével több ponton is segítséget nyújtott… Köszönet érte!

A megvalósítás legérdekesebb kihívása a „három az egyben” kialakítása volt.
Kett? van ilyen, az egyik az egy tengelyen m?ködtetend? BARO (IN/HPA) a légnyomás mértékegységét váltó forgatógomb, a légnyomást beállító végtelen forgatható encoder valamint a helyi és a standard légnyomást átkapcsoló STD feliratú nyomógomb.
A másik egy tengely? hármas, a MINS (RADIO/BARO) átkapcsoló forgatógomb, a döntési magasság (DH) beállítására szolgáló végtelen forgatható encoder és a RST feliratú nyomógomb.

A forgatógomboknál az els? képen látható, hogy egyrészt az eredeti tengelyt lecseréltem egy cs?re, amivel a RADIO/BARO és a IN/HPA állásokba kapcsolok, valamint, hogy a 12 állású forgókapcsoló (30°-os léptetés) egyik pozícíóját megszüntettem, feltöltöttem, hogy ebben az állásba ne álljon meg a forgókapcsoló, így 60°-os (2x30°) kapcsoló állást hoztam létre ami illeszkedik a panelfeliratokhoz.
Az encoder forgatásához és a nyomógomb (STD és RST) m?ködtetéséhez az aluminium csövön egy abba pontosan illeszked? és lazán forgatható rézcs? halad át.

Ötleteket adó oldalak:
http://personales.ya.com/micabina737/paneles/mip/efis/efis1i.htm
http://personales.ya.com/micabina737/bricolaje/rotat/rotat_ejei.htm
http://personales.ya.com/micabina737/descargas/descargasi.htm
http://www.b737ng.net/html/mcpefis8.html

Ez a rézcs? áthalad az encoderek közepén is (3 mm átmér?), és az el?re-hátra mozgását meghagyva képes az igen kis benyomási/m?ködtetési távolságot igényl? nyomógombok m?ködtetésére, is. Az encodert vagy ki kell fúrni, hasonlóan a forgókapcsolóhoz, vagy olyat kell venni, ami középen eleve lyukas, és akkor csak a kilógó forgatórúdját kell féloldalasan kinyitni, mert belül az is üreges, és némi csiszolgatással el kell érni, hogy a rézcs? lazán mozoghasson el?re-hátra, biztosítandó, hogy a leghátsó NYÁK-on lév? nyomógombot m?ködtetni tudja. A féloldalas kinyitása az encoder m?anyag forgatórúdjának azért fontos, mert a rézcs?re forrasztott bütyök, a rézcs? forgatásával képes forgatni az encodert, és e mellett képes el?re, hátra is mozogni a nyomógomb érdekében…

Az egytengely?, három funkciósság megvalósításához f?znék hozzá egy-két gondolatot!
Mint látható a képeken, összességében (a Leó Bodnart nem számítva) 6 db rétegb?l áll. Ebb?l 3 szorosan egymáshoz simulva, tehát ezek rendes szerelés esetén egy síkot képeznek. Viszont a másik háromnak ennek az „els?k” síkjához kell viszonyulnia, azaz tejlesen párhuzamosnak és tengelyesen pozicionáltnak kell(ene) lennie… Ezért a távtartókat precizen vágd le, vagy használj gyári darabokat, hogy ne deformálják a lapokat! Az egytengely? darabokat (forgó kapcsoló, encoder, nyomógomb) csak akkor rögzítsd a helyükre, ha minden stabil, végleges állapotot kialakítottál, mert bármilyen változtatás (pl: nem gyári távtartók felcserélése, furatok módosítása, rugók behelyezése…) azt eredményezheti, hogy a rézcs? szorulni fog, nyomógombot m?ködtet? funkciója nem valósulhat meg, mert nem tér vissza alaphelyzetbe. Ha már az encodert sem tudod forgatni az már durva…

Rugók…
Az el?bbi probléma elkerülésére én azt a megoldást alkalmaztam, hogy nálam a rézcs? és az aluminium cs? a nyomógomb megnyomása érdekében együtt mozog hátra (kevesebb mint fél milliméter) Azért, hogy a visszatérésük minden esetleges deformálódás (szorulás) esetén is biztos legyen, a forgókapcsoló végén kilógó aluminium cs? és az encoder közé egy rugót illesztettem, ami mindig visszanyomja az alu csövet.

A MODE (APP, VOR, MAP és PLN) valamint a RANGE (5, 10, …. 640) forgókapcsolóknál is fent leírt módszereket alkalmaztam, természetesen a könnyebség az, hogy csak ketten vannak egy tengelyen… egy forgókapcsoló és egy nyomógomb (CTR, TFC).

Az XWR, STA, WPT…stb és az FPV, MTRS nyomógombokat egy m?anyag, átlátszó cs? köti össze a nyomógombok végével, ami a rugós tollakból kivett rugó közepén fut. Ez a rugós megoldás mindig stabilan a pozíciójukban tartja az el?bb felsorolt nyomógombokat, és magát a m?anyag csövet is.

A képeken látható, hogy az utolsó lapon az RTS és STD nyomógombokon kívül még sok minden található… Na ezt Balaton Józsi gyártotta le nekem!!
Mint BU0836 (Leo Bodnár) alkalmazó, szükségképpen meg kell, hogy építsem azt a bizonyos mátrixot, az adatbevitel érdekében!
Na ez került fel ide, olyan jó kis megoldásokkal, amit csak egy BJ találhat ki!! Ez teszi lehet?vé, hogy ebb?l az EFIS egységb?l csak két vezeték távozik/érkezik, egy USB és egy 12V-ot biztosító érpár a Landing Gear egységb?l, amikor leszáll az éj és panelvilágításra van szükség! ?


A képeken még nem a végleges nyomógombok szerepelnek… azért nem, mert amikor elkészül az MCP panel (helye már ott várakozik az EFIS panel mellett ? ), egységes rendszert szeretnék kialakítani…
Azt a Tisztelt Bíróság is kitalálhatta, hogy a „tekerenty?k” sokszorosítására Balaton Józsi nevel?tisztem alakított ki egy remek módszert, kisz?rend? a kiöntéskor el?forduló buborékosodást…, megteremtve azt a jöv?képet, hogy nem kell minden egyes „tekerenty?t” megvásárolni…

Anyagiakban összefoglalva: a legnagyobb tétel az el?lap panel, http://www.opencockpits.com/catalog/efis-p-72.html?cPath=23_25_40
és egy Leo Bodnár BU0836 egység megrendelése jelentette, http://www.leobodnar.com/products/BU0836/
valamint az els? tekerenty?k…,
http://www.opencockpits.com/catalog/knobs-c-50.html
a többi szinte bármelyik, akár internetes kereskedésben megvásárolható, nem túl komoly összegekért.

Most már, hogy nem kell gondolkodni, hogy mi, hogyan legyen az elérhet? anyagokból, úgy látom hamar összedobható lehetne…

Üdv:
HAVAR
Varga István



Lima Hotel Simulations - Flight Simulator scenery design for Hungary